Stop trøstespisning og genfind tilliden til dig selv

 

Har du prøvet alverdens kure og detoxes - uden at lykkes med at overholde reglerne?

Har du mistet motivationen for hurtigt, eller haft svært ved at bevare fokus på den nye livstil? 

Måske har du skuffet dig selv så mange gange, at du er godt gammeldags træt af dig selv? Det er naturligt. Det svarer jo til at du har en nær ven som lover dig noget igen og igen, men aldrig indfrier løfterne. Hvis du gang på gang oplever at din tillid bliver brudt, så holder du til sidst op med at forvente eller håbe noget. Det er ikke noget godt fundament for et forhold. Og det gælder også dit forhold til dig selv.

Hvis du i årevis har lovet dig selv alt muligt, som du ikke har kunnet holde, så skal du vide, at du godt kan reparere dit forhold til dig selv. Det er muligt at genvinde tilliden til dig selv.  Første skridt er at finde ud hvordan du mister dig selv.

Hvornår forlader du dig selv?

Forsøger du at undslippe dine følelser ved at søge udenfor dig selv? Du mærker måske en murrende nervøsitet, som du ikke helt kan sætte ord på. Og i stedet for at overveje, hvorfor du er nervøs, og give den ubehagelige følelse plads, så rækker du ud efter noget lækkert, der kan hjælpe dig med fortrænge ubehaget?

Trøstespisning er at spise på sine følelser, i håb om at maden eller slikket får de ubehagelige følelser til at forsvinde, men hvis du aldrig tillader dig selv at mærke, hvad der foregår inden i dig, så mister du den nære kontakt til dig selv. Hvis du kan genkende sig selv, i denne beskrivelse så spørg dig selv:

Hvad rækker jeg ud efter, når noget bliver svært?

  • Går du straks til køleskabet?

  • Rækker du ud efter noget sødt?

  • Finder du hvad som helst som er spiseligt?

  • Oplever du at du nærmest “vågner op” med munden fuld af mad, uden helt at vide hvordan du “kom til” at spise?

  • Begynder du at planlægge din næste kur?

  • Drager du afsted mod den nærmeste butik, hvor du kan få fat i din favorit-trøste-mad?

Bagefter  kender du måske følelsen af ikke rigtigt at kunne lide dig selv? At du har svigtet dig selv -igen. Og som om det ikke var nok, så virker de her metoder er faktisk slet ikke. Ingen mad har den magiske kraft at de kan transformere dårlige følelser til gode. At styrte mod køleskabet, når noget bliver svært, er selvdestruktivt.

Men hvad gør man så?

Vi ved, at det kan være svært at give sine følelser plads. Men det er muligt at bryde mønsteret og lade følelserne blive en del af livet - en vigtig del af dig, som fortæller dig, hvad du har brug for. Men det kræver at du lytter til dem. At DU lytter til DIG.

Selvaccept er et fortærsket men vigtigt ord. Når du har mistet kontakten til dig selv, er det væsentlige, at du lærer at gå dig selv i møde og rumme dig selv og dine følelser.

Det handler ikke om at kunne lide det, der er ubehageligt. Det handler om at kunne leve med det og tage ansvar for det. Det er en del af dig. Mød det med kærlighed og omsorg, som du ville gøre med et barn du elskede.

Tanken om at du kan møde den del af dig selv, som du har mistet kontakt til, kan se smuk ud. Men den kan også fremstå skræmmende ensom, fordi du måske godt kan mærke at det er nu, du skal til at slippe dine falske holdepunkter og strukturer. Du skal klare dig på egen hånd. Selvom løfterne fra madguruerne og eksperterne har vist sig at være tomme, så har de også givet dig tryghed. Derfor kan du godt føle, at du nu er alene og uden støtte.

Et nyt mål

Tænk på en heltinde i en film: Der er altid et tidspunkt hvor hun må gå et stykke ad vejen selv, hvor hun må skride fra den voldelige kæreste eller den ubehagelige chef eller hvad filmen nu handler om.

Sådan er det også for dig. Du må se dig selv i øjnene, og sætte dig et nyt slags mål, der ikke handler om at overholde en kur, men om at finde tilbage til dig selv uden at bedøve dine følelser eller drukne dig i mad. Målet er at lære at være tilstede i livet og håndtere det. Det handler ikke om at være slank. Det handler om at være hel.