Interview med Cecilie Søby

Vi har snakket med Cecilie Søby, som netop har afsluttet sin professionsbachelor i ernæring og sundhed for at høre, hvad hun mener at Madmentoruddannelsen kan bidrage med.

Hvad kunne du tænke dig at beskæftige dig med, nu hvor du har afsluttet uddannelsen?

Jeg vil gerne arbejde med en kombination af sundhed og psykologi. Med de psykologiske faktorer ved vægttab, livsstilsændringer og forholdet til sig selv og sin krop. Helt præcis hvor og hvordan er ikke fastlagt på nuværende tidspunkt.

Har du planer om at læse videre?

Ja, hvis alt går efter planen skal jeg læse en kandidat til sommer.

 

Du har været i praktik hos Marie Steenberger som står for Madmentoruddannelsen.dk sammen med Sofia Manning. Kan du fortælle lidt om hvad uddannelsen går ud på?

Uddannelsen handler i bund og grund om arbejdet med individer der på den ene eller anden måde har et forstyrret forhold til mad. Tanken er at de klienter deltagerne vil møde har et ønske om vægttab, de har prøvet forskellige diæter, trends og motionsformer, men intet har virket for dem, så nu sidder de her. Ofte er vægttabet ikke det egentlige mål, men noget som man fortæller sig selv vil være vejen til lykke, selvværd, livsglæde og alle mulige andre ting som man har holdt på pause i sit liv til man liiiige har smidt de sidste 5 kg. I virkeligheden handler uddannelsen utrolig lidt om mad, for det er ikke maden der er vigtig. Det er de følelser og tanker som er forbundet med mad, spisning, cravings og selvsabotage der er vigtig. Der arbejdes med de følelser, der måske første gang opstod da man var 10 år gammel, som stadig associeres med en bestemt adfærd, som er uhensigtsmæssig for at opnå et naturligt forhold til mad. Uddannelsen byder desuden på et hold af dygtige gæstelærere, og dagene starter nogle gange med en times yoga eller meditation. Det er forbindelsen mellem hoved og krop der er fokus på, og det er en stor del af uddannelsen, at deltagerne prøver alt af på egen krop, både for at kunne stå inde for det de fremover vil bede deres klienter afprøve, men også for at arbejde med deres eget forhold til mad, krop og sundhed.

 

Hvem er målgruppen?

Målgruppen er meget bred. De fleste der går på uddannelsen nu har en baggrund inden for sundhed, vejledning eller er selvstændige. Nogle startede for at bruge uddannelsen personligt, men det virker til at stort set alle har udviklet et ønske om at arbejde med uddannelsen bagefter. Der er intet krav om baggrund, om der er en lille del af uddannelsen der har fokus på basal ernæring, som er nødvendig at kende til ved arbejdet med klienterne. Det er klart en fordel at have en sundhedsfaglig baggrund, men alle kan tage uddannelsen, og det er fedt at se hvor meget deltagerne bruger hinandens kompetencer og erfaringer, både fra deres privatliv og fra deres erhverv.

 

Hvorfor kan Madmentoruddannelsen være relevant for personer med en sundhedsfaglig baggrund, fx en professions bachelor i ernæring og sundhed?

For det første fordi vores uddannelse er meget overordnet, vi lærer utroligt mange forskellige ting, men går ikke 100% i dybden med meget af det, medmindre man selv vælger at arbejde med et område, tema eller en målgruppe i forskellige projekter eller gennem praktikperioder. På Madmentoruddannelsen arbejdes der intensivt med selvopfattelse, forbindelsen mellem krop og sind og forholdet til mad. Derudover har jeg selv følt at uddannelsen kan være meget abstrakt, hvor Madmentoruddannelsen er meget håndgribelig og konkret. Det har været rart for mig at få så mange værktøjer, redskaber, teknikker, skemaer, praktiske øvelser etc. Som man kan bruge til sig selv eller klienter. Uddannelsen er 50% ”undervisning” og 50% øvelser. Ofte er formålet med at lave de forskellige øvelser i bund og grund at de efterfølgende kan inddraget i egen praksis med klienterne, og det synes jeg er virkelig fantastisk at få med. Især fordi der er så mange forskellige værktøjer. Marie og Sofia prøver ikke at give et facit på hvordan man efterfølgende skal arbejde med faget, de giver så mange forskellige ressourcer, fordi de ved at alle mennesker er forskellige, og at man ikke kan give en check-liste for udførelsen af konsultationer. De ved at man må mærke efter i situationen, og at man ikke altid kan forudse hvilken vej en session vil gå, og derfor er det vigtigt at have så mange forskellige redskaber at trække på. De ruster deres deltagere til at kunne mærke efter i situationerne, og til at blive fortrolige med øvelser, hvorefter det er op til den enkelte at vurdere hvilke de vil anvende i deres egen praksis.